Klaus Schulze on Moby, and sampling at the musical theft level

Electronic music producer “Moby” is known in the blogosphere as having supposedly invented “Moby trolling”, which is actually an Alinsky tactic.

Here is an amusing bit in an interview (in German) with electronic music pioneer Klaus Schulze .: When discussing sampling, he says [my translation]:

“One cannot just simply use other’s music without requesting, let alone, sell it as one’s own. That should be self-evident. And when many build their careers on this, I dunno, this borders on the criminal? I think for instance of Moby, who simply plundered this old 1961 blues series by Alan Lomax on Atlantic, added “boom-boom” [beats], and voila, another Moby hit? And why doesn’t any journalist notice this and tells them [his readers] straight? And play the original?… Crazy world.

[original quote below:]

KS: […] Man kann nicht einfach fremde Musik ohne zu fragen benutzen oder sie sogar als “die eigene” verkaufen. Das sollte eine Selbstverständlichkeit sein. Und wenn dann manche darauf auch noch eine Karriere aufbauen, ich weiß nicht recht, das grenzt an Kriminaltät? Ich denke da z.B. an Moby, der einfach diese alte 1961er Blues-Serie von Alan Lomax auf Atlantic geplündert hat, “bumm-bumm” rübergelegt, und fertig ist’n Moby-Hit? […] Und wieso bemerkt das auch kein Journalist und sagt’s ihnen deutlich? Und spielt das Original?! … Verrückte Welt.

Indeed.

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